انواع هزینه ها در حسابداری چیست؟
یکی از مهمترین مفاهیم در کسب وکارها و حسابداری، مفهوم هزینه در حسابداری است. هر کسب و کاری به دنبال افزایش عملکرد خود از طریق کنترل و کاهش هزینهها است. بنابراین، درک ماهیت هزینهها، شناسایی و تمایز آنها از یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه ها در حسابداری به روش های مختلفی دسته بندی و طبقه بندی می شوند که هر کدام اهداف خاصی را دنبال می کنند. در این مقاله به بررسی انواع هزینه ها در حسابداری بر اساس فعالیت های اقتصادی و طبقه بندی هزینه ها در سند های حسابداری خواهیم پرداخت. گروه مالی صالحانی ارائه دهنده انواع خدمات حسابداریشرکت ها و خدمات حسابرسیمیباشد و شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان با شماره 09191367651 تماس بگیرید.
منبع مقاله: انواع هزینه ها در حسابداری
تعریف هزینه در حسابداری
یک واحد اقتصادی در طول فعالیتهای اقتصادی خود (چه در صنعت، تجارت، بازرگانی یا خدمات) برای ایجاد درآمد باید هزینههایی را متحمل شود؛ این هزینهها به عنوان هزینه شناخته میشوند. ماهیت حساب هزینه بدهکار است و یک حساب موقت محسوب میشود. به عبارت دیگر، مانده حساب هزینه به دوره مالی بعد منتقل نمیشود.
منظور از کنترل هزینه چیست؟
همانطور که افزایش درآمد منجر به سود برای یک شرکت میشود، افزایش بیش از حد هزینهها میتواند منجر به ضرر شود. یکی از اهداف اصلی هر نهاد اقتصادی، دستیابی به بالاترین سود در هر دوره مالی است؛ این امر از طریق افزایش درآمد و کاهش یا کنترل هزینهها قابل دستیابی است. شناسایی و دستهبندی هزینهها به جلوگیری از هزینههای غیرضروری کمک میکند. این عمل به مدیریت و تثبیت هزینههای اجتنابناپذیر کمک میکند.
انواع هزینه ها در حسابداری چیست؟
انواع هزینه ها در حوزه حسابداری
هزینهها در حسابداری چیزی بیش از یک مفهوم مالی ساده را در بر میگیرند؛ آنها عنصری حیاتی در تحلیل و مدیریت مالی یک سازمان هستند. هزینهها به کل قیمتی که برای تولید کالاها و ارائه خدمات متحمل شدهایم اشاره دارند. در تعریفی دیگر، هزینهها نشاندهنده هزینههایی هستند که برای ایجاد درآمد متحمل شدهایم. هزینهها محدود به پرداختهای نقدی یا مبالغ صرف شده برای تولید کالاها یا ارائه خدمات نیستند، بلکه دارای انواعی هستند که انواع هزینه ها در حسابداری شامل موارد زیر است:
هزینه های عمومی اداری
هزینه های مالی
هزینه های استهلاک
هزینه های حقوق و دستمزد
هزینه های توزیع
تعریف هزینههای عمومی و اداری
هزینههای اداری و عمومی، یک دسته از انواع هزینه ها در حسابداری را نشان میدهند و به هزینههای غیرفنی که یک سازمان برای عملیات اصلی خود متحمل میشود، اشاره دارند. کل هزینههای اداری برای موفقیت و کارایی یک شرکت حیاتی هستند. این دسته از هزینهها به یک عملکرد خاص مانند تولید یا فروش وابسته نیستند. قابل توجه است که سازمانهای متمرکز معمولاً هزینههای اداری بالاتری را در مقایسه با سازمانهای غیرمتمرکز متحمل میشوند. هزینههای عمومی و اداری، هزینههای کلی شرکت را در بر میگیرد و موارد زیر را شامل میشود:
هزینه قبوض تلفن و …
هزینه پست و …
هزینه رفت و آمد، پیک و اسنپ و …
هزینه تنقلات و چایی و پذیرایی
هزینه لوازم التحریر
هزینه حقوق و دستمزد کارمندان
تعریف هزینه های مالی
هزینههای مالی به هزینههایی اطلاق میشود که برای تأمین بودجه یک سازمان انجام میشود. این هزینهها معمولاً به عنوان هزینههای ثابت در نظر گرفته میشوند و بر سطح تولید یا فروش تأثیری ندارند. به طور کلی، هرگونه هزینهای که برای به دست آوردن منابع مالی برای شرکت انجام میشود، در دسته هزینههای مالی قرار میگیرد. این هزینه ها شامل موارد زیر است:
هزینه سود سهام
هزینه سود اقساط بانکی
هزینه جرائم تاخیر مالیاتی
هزینه مشاوره مالی
حسابداری و حسابرسی
هزینه های استهلاک
هزینههای استهلاک نیز نوعی از انواع هزینه ها در حسابداری میباشد. همه سازمانها برای انجام عملیات خود از داراییها، اثاثیه و تجهیزات استفاده میکنند که به آنها داراییهای ثابت گفته میشود. از دیدگاه حسابداری، داراییهای ثابت هزینه محسوب نمیشوند؛ بلکه طبق اصول حسابداری، هر ساله باید بخشی از ارزش اولیه دارایی به عنوان استهلاک شناسایی شود.
این هزینهها در حسابداری به عنوان هزینههای مالی آن دوره طبقهبندی میشوند. طبق ماده ۱۴۹، با گذشت زمان، ارزش دفتری این داراییها کاهش مییابد و به استهلاک اضافه میشود. شایان ذکر است که داراییها حسابهای دائمی هستند، در حالی که استهلاک یک حساب موقت است و شامل موارد زیر است:
فرسوده شدن اسباب و اثاثیه
فرسوده شدن وسایل نقلیه هزینه استهلاک ابزارآلات
فرسوده و مستهلک شدن ساختمان
هزینه استهلاک ماشینآلات
هزینه های حقوق و دستمزد
هزینه حقوق و دستمزد به هزینههایی اطلاق میشود که برای جبران خدمات کارکنان یک سازمان انجام میشود. این هزینهها معمولاً به عنوان هزینههای متغیر در نظر گرفته میشوند و بر تولید یا فروش تأثیر میگذارند. یکی از حوزههای مهم در حسابداری بهای تمام شده، همین هزینههای حقوق و دستمزد است. محاسبات مربوط به این نوع هزینه در حسابداری به دلیل حجم زیاد و تنوع بالای محاسبات، دارای پیچیدگیها و ظرافتهای خاصی است.
در این طبقهبندی از انواع هزینه ها در حسابداری، حسابداران یک شرکت حسابداری در تهرانباید مفاهیمی مانند اضافه کاری، پاداش، تأخیر، مزایا، حقوقهای مختلف، اضافات و کسورات مختلف را محاسبه کنند. در این نوع از هزینههای حسابداری، احتمال خطای انسانی به طور قابل توجهی زیاد است و این فرآیند نیز زمانبر است.
مثالهایی از هزینه حقوق و دستمزد عبارتاند از:
هزینه حقوق و دستمزد کارگران تولید
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان فروش
هزینه حقوق و دستمزد کارکنان اداری
هزینه حقوق و دستمزد مدیران
هزینه های توزیع و فروش
هرگونه هزینهای که در فروش و توزیع محصولات و خدمات شما متحمل میشوید، تحت این طبقهبندی از هزینهها در حسابداری قرار میگیرد. لازم به یادآوری است که این هزینهها در بهای تمام شده کالای فروش رفته لحاظ میشوند. چنین هزینههایی ممکن است برای حفظ رضایت مشتری و تقویت برند شرکت ضروری باشند؛ با این حال، میتوانند فشار قابل توجهی نیز بر منابع مالی شرکت وارد کنند.این هزینهها شامل موارد زیر میشوند:
حمل و نقل
تبلیغات
بازاریابی
بستهبندی
انبارداری
مشاهده پست مشابه : عکس هایی از چهره عجیب صابر ابر